· Fortællinger om flystyrt i Danmark under 2. verdenskrig ·

Pollocks besøg

 

Retur

NICKOLAS POLLOCKS BESØG I DANMARK.

I dagene fra den 10. maj til den 20. maj 1999 var Squadron Leader Nickolas Pollock i Danmark. Han besøgte Marie og Hans Holger Petersen, Gurli og Erik Jacobsen, Petrea Nissen samt Karen og Jacob Hollender. Der var modtagelse på rådhuset i Felsted ved borgmester Villy Jakobsen. Nickolas Pollock besøgte kirkegården i Aabenraa, hvor han lagde blomster på P/O Harry Stoffers grav.

Nickolas Pollock gav under besøget følgende nye oplysninger om den sidste flyvning:

Kort før flyet nåede den danske kyst på udturen, konstaterede man et stort brændstofforbrug i forhold til flyets hastighed og højde. Det gav dog ikke anledning til at afbryde togtet og vende tilbage til England. Det øgede brændstofforbrug fortsatte på resten af turen til Rostock. Navigatørens beregninger efter bombningen af målet viste, at der ikke var tilstrækkelig brændstofbeholdning til at kunne nå hjem. Den venstre motor begyndte at overophede. Efter en drøftelse med andenpilot og navigatør valgte piloten dog at fortsætte mod England. Temperaturen på den venstre motor faldt en smule, og situationen så mere lovende ud. Men under FLAK-beskydningen brød motoren pludselig i brand. Andenpiloten, P/O Tim Prescott-Decie har fortalt Nickolas Pollock om de sidste minutter i cockpittet. Harry gav omgående ordre til at stoppe motoren og kantstille propellen samt aktivere motorens ildslukningssytem. Branden slukkede ikke. Flyet var af typen IA med forbedret haleplan uden central finne som den første udgave. Det var alligevel meget vanskeligt at holde kursen og højden med kun én motor. Piloten må bruge mange kræfter for at betjene styregrejerne, så andenpiloten skal tage sig af det øvrige cockpitarbejde.

P/O Harry M. Stoffer sad som sædvanligt med løsnede seler i førersædet. Imod forskrifterne var han ikke iført faldskærmsselerne til den brystskærm, der var anbragt i en holder bag førersædet. Da Harry havde givet ordre til at forlade flyet, ville Tim overtage styringen, så Harry kunne spænde sin faldskærmssele på. Harry gav tegn til ham om at forlade flyet. Tim rørte sig ikke fra sin plads, og Harry sagde nu over samtaleanlægget: ”Det er en ordre!”. Tim hjalp Harry med at spænde sikkerhedsselerne stramt. Han krøb derefter gennem åbningen ned til Nickolas Pollock og John Paton, der arbejdede med at åbne nødlugen i flyets næse. Tim kiggede tilbage gennem åbningen til cockpittet. Harry smilede til ham og gav tegn til, at han skulle skynde sig. Tim fulgte efter Nickolas Pollock og John Paton, der begge var sprunget ud.

Det er en normal rutine, at man spænder sikkerhedsselerne som forberedelse til en landing, så P/O Harry M. Stoffer må på dette tidspunkt have været klar over, at hans eneste chance for at redde livet var at forsøge at nødlande det brændende fly, hvilket næsten lykkedes.

  Summary.

 

Nickolas Pollock’s visit to Denmark.

 

In the days from the 10th to the 20th of May 1999 Nickolas Pollock was in Denmark. He laid flowers on Harry Stoffer’s grave, he met the families, who took care of crewmembers in the morning of the 24th of April 1942. The Mayor made a reception in the Town Hall to the honour of Nickolas Pollock.

During his days at us Nickolas Pollock told new details about the last flight. Over the North Sea near the Danish coast too high fuel consumption was noticed, but it was decided not to abort but go on. After bombing the He 111 factory the navigator’s calculations indicated, that there was not enough fuel to get back. Having consulted the second pilot and the navigator Harry Stoffer decided to go on, hoping to reach the English coast or to ditch near the coast. Near to Flensburg (just over Egernsund) the port engine caught fire. The co-pilot, Tim Prescott-Decie, has told Nickolas Pollock about the last minutes in the pilot’s cabin. Harry did not wear his harness for the parachute. Tim would take over the controls to give Harry a chance to put on his harness, but Harry ordered him to bale out. Tim helped Harry to fasten the seatbelts and then moved to the nose cabin. Nickolas was working hard to open the escape hatch, and Paton said: “Come on! Come on!”  From the nose cabin Tim looked back. Harry gave him a smile and signed him to bale out quickly. As he looked back Nickolas Pollock and John Paton had baled out, and he quickly followed.

 

To fasten seatbelts is normal procedure preparing to land. It must have been clear to Harry Stoffer that his only chance to survive was to make a crash landing. He nearly succeeded.

(After the last crewmember had left the aircraft, Harry turned left and followed a stream. Maybe Harry Stoffer saw the stream and followed it in hope of plain ground for a crash landing. JJ).

 

Billedserie fra besøget ses under "Pollock på besøg".

Pictures from the visit, go to "Pollock på besøg". 

Return  or go to "Operations"