I dagene fra den 10. maj til den 20. maj 1999 var Squadron Leader Nickolas Pollock i Danmark. Han besøgte Marie og Hans Holger Petersen, Gurli og Erik Jacobsen, Petrea Nissen samt Karen og Jacob Hollender. Der var modtagelse på rådhuset i Felsted ved borgmester Villy Jakobsen. Nickolas Pollock besøgte kirkegården i Aabenraa, hvor han lagde blomster på P/O Harry Stoffers grav.
Nickolas Pollock gav under besøget følgende nye oplysninger om den sidste flyvning:
Kort før flyet nåede den danske kyst på udturen, konstaterede man et stort brændstofforbrug i forhold til flyets hastighed og højde. Det gav dog ikke anledning til at afbryde togtet og vende tilbage til England. Det øgede brændstofforbrug fortsatte på resten af turen til Rostock. Navigatørens beregninger efter bombningen af målet viste, at der ikke var tilstrækkelig brændstofbeholdning til at kunne nå hjem. Den venstre motor begyndte at overophede. Efter en drøftelse med andenpilot og navigatør valgte piloten dog at fortsætte mod England. Temperaturen på den venstre motor faldt en smule, og situationen så mere lovende ud. Men under FLAK-beskydningen brød motoren pludselig i brand. Andenpiloten, P/O Tim Prescott-Decie har fortalt Nickolas Pollock om de sidste minutter i cockpittet. Harry gav omgående ordre til at stoppe motoren og kantstille propellen samt aktivere motorens ildslukningssytem. Branden slukkede ikke. Flyet var af typen IA med forbedret haleplan uden central finne som den første udgave. Det var alligevel meget vanskeligt at holde kursen og højden med kun én motor. Piloten må bruge mange kræfter for at betjene styregrejerne, så andenpiloten skal tage sig af det øvrige cockpitarbejde.
P/O Harry M. Stoffer sad som sædvanligt med løsnede seler i førersædet. Imod forskrifterne var han ikke iført faldskærmsselerne til den brystskærm, der var anbragt i en holder bag førersædet. Da Harry havde givet ordre til at forlade flyet, ville Tim overtage styringen, så Harry kunne spænde sin faldskærmssele på. Harry gav tegn til ham om at forlade flyet. Tim rørte sig ikke fra sin plads, og Harry sagde nu over samtaleanlægget: ”Det er en ordre!”. Tim hjalp Harry med at spænde sikkerhedsselerne stramt. Han krøb derefter gennem åbningen ned til Nickolas Pollock og John Paton, der arbejdede med at åbne nødlugen i flyets næse. Tim kiggede tilbage gennem åbningen til cockpittet. Harry smilede til ham og gav tegn til, at han skulle skynde sig. Tim fulgte efter Nickolas Pollock og John Paton, der begge var sprunget ud.
Det er en normal rutine, at man spænder sikkerhedsselerne som forberedelse til en landing, så P/O Harry M. Stoffer må på dette tidspunkt have været klar over, at hans eneste chance for at redde livet var at forsøge at nødlande det brændende fly, hvilket næsten lykkedes.