· Fortællinger om flystyrt i Danmark under 2. verdenskrig ·

I eskadrillen

 

Retur

FESTDAGE I ESKADRILLEN.

W/Cdr Guy Gibson fortæller, hvordan han i marts 1942 tiltrådte en stilling som chef for 106. bombereskadrille på flyvestation Coningsby nord for London. Eskadrillen stod overfor at skulle skifte flytype fra Manchesterfly til Lancasterfly.  Han møder mandskabet ved en fest i messen, inden han næste dag skal overtage posten som eskadrillechef. Blandt piloterne lægger han mærke til en særdeles tiltalende ung mand. Den unge mand er forlovet med én af flyvestationens piger, officer i WAAF, der svarer til Kvindeligt Flyverkorps i det danske flyvevåben. En nydelig pige, skriver Guy Gibson. Brylluppet er planlagt til den nærmeste fremtid.

Guy Gibson fortæller senere om, hvordan man fejrer ”Bachelor party” aftenen før brylluppet. Han synes, at den unge mand - kun en stor dreng - egentlig er alt for ung til at blive gift. Mange kammerater er med til brylluppet, og de nygifte får et par dages orlov til at fejre hvedebrødsdagene. Så er begge tilbage i tjenesten igen.


  Summary.

Fine days in the squadron.

Guy Gibson tells about his arrival to No 106 Squadron as new CO. At a party in the WAAF’s mess he meets the flying crews. One of the pilots is H. M. Stoffer, a nice young man, engaged to a WAAF officer, a pretty girl, Gibson tells. Many fellows from the squadron attend the wedding. After a short leave for honeymoon both are back in service again.


EN SKÆBNESVANGER NAT.


Natten mellem den 23. og 24. april 1942
er der planlagt et større angreb på Rostock. Eskadrillen deltager med seks fly.  Guy Gibson er ikke med på togtet. Han opholder sig i eskadrillens operationsrum. Det vigtigste i en bombereskadrilles operationsrum er en stor tavle med oplysninger om deltagende fly, mandskab, starttidspunkt, forventet landingstid, og - vigtigst af alt - , det sidste felt: Landingstidspunktet.  En kvindelig flyver har til opgave at udfylde felterne. Netop denne nat er det Mary Stoffer, der fører tavlen.

Et efter et vender flyene tilbage, og hun udfylder felterne for landingstidspunkterne. Til sidst er kun ét felt tilbage - S-Sugar - ført af hendes mand, Harry Stoffer.

Som forstenet sidder pigen og stirrer på det tomme felt. En soldat har bragt en kop te ind til hende, Den står urørt. Guy Gibson har egentlig ikke mere at gøre i operationsrummet. Han burde gå tilbage for at tale med de hjemvendte besætninger.  Han kan ikke.

Pludselig ringer telefonen, og det meddeles, at et Manchester fly netop har passeret kysten. Et forsigtigt smil viser sig på pigens ansigt. Man hører lyden fra flyet, men det fortsætter forbi flyvestationen. Kort efter meddeles, at flyet tilhører en eskadrille fra naboflyvepladsen. Der er ikke mere at vente efter. Guy Gibson går ned til pigen og tager hende med ud. Han tilbyder at køre hende hjem. Hun vil først hente et par ting, hun har købt ind. Små dagligdags ting til deres husholdning - cornflakes, bacon, marmelade. En verden er knust.

  Summary.

Fateful night.

 

Few days later a raid on Rostock is on. Gibson is in the operation room that night. On the battle order board Mary Stoffer fills in the time for landing of returning aircraft. In the morning she is waiting for the last bomber to return, ZN-S, piloted by her husband. He never returns.

 

P/O Harry M. Stoffer er født i 1922 i Walthamstow, London. Efter afsluttet skolegang rejste han til Rhodesia, hvor han blev ansat i et guldmineselskab.

I 1940 blev han optaget i det rhodesiske flyvevåben. Han blev uddannet som pilot og overført til RAF, hvor han blev tilknyttet No. 106 Sqn. på flyvestation Coningsby i Lincolnshire.

P/O Harry M. Stoffer har fløjet 10 togter med Hampden bombefly og 3 med Avro Manchester. Han fløj følgende mål: 1941: 26/11 Empden, 30/11 Hamborg, 1942: 6/1 Brest, 9/1 Brest, 21/1 Bremen, 28/1 Münster, 6/2 minelægning, Westfrisian, 21/2 Koblenz, 23/2 minelægning, Northfrisian, 3/3 Renaultfabrikkerne, 26/3 minelægning, Eastfrisian, 29/3 minelægning, Westfrisian, 17/4 Hamborg. Den 23. april 1942 startede han kl. 22.00 på sit 14. og sidste togt, der gik til Rostock.

Den 8. april 1942 blev Harry Stoffer gift med Mary Edwards. Hun var officer i WAAF, Kvindeligt Flyverkorps, og ansat på flyvestationen. Ved krigens udbrud havde hun omgående afbrudt uddannelsen til danselærer og meldt sig til WAAF

Dette billede af Mary Stoffer blev taget tidligt i 1943 på flyvestation Skellingthorpe, der var nabostation til Coningsby. Hertil blev hun forflyttet i 1942.

Hun avancerede i løbet af krigen og blev én af de få kvindelige efterretningsofficerer i RAF. Efter krigens afslutning flyttede hun til USA.

Return  or go to "Sidste togt"