· Fortællinger om flystyrt i Danmark under 2. verdenskrig ·

Short Stirling MK I

 
 


 

Propel fra Short Stirling I R9351 opstillet ved Nyborg lystbådehavn. Propellen er bjerget af sportsdykkerklubben.

Foto: Keld Jørgensen


Propellen stammer fra en Short Stirling. Den styrtede den 19. september 1942 i området mellem Sprogø og Nyborg.

Stirlingbomberens opgave var at lægge miner i Storebælt. Flyet var startet fra Flyvestation Bourn i England. Bomberen var en Short Stirling I med nummeret R5391. Den tilhørte 15. eskadrille og var kodet LS-R. LS er eskadrillens kode, og R er flyets kode i eskadrillen. R viser, at flyet tilhørte eskadrillens B-flight.

Under udførelsen af opgaven blev flyet beskudt flere gange blandt andet fra Korsør, Sprogø og et tysk skib i Nyborg. Flyet brød i brand og styrtede ned vest for Sprogø.

I området lå en Storebæltsfærge for anker på grund af luftalarmen. Styrtet skete i umiddelbar nærhed af færgen. Ved styrtet blev piloten, P/O J. M. Steel slynget fri fra flyet. Han var i live og blev samlet op af færgen. 

P/O J. M. Steel blev hentet af en tysk båd fra Korsør. Han blev sendt til afhøring i Oberursel ved Frankfurt. Efter afhøringerne blev han anbragt i Stalag Luft III, Sagan, den lejr, der blev berømt for den store flugt, hvor 76 flyvere slap ud gennem en tunnel, som fangerne havde gravet.

De øvrige seks besætningmedlemmer blev dræbt ved styrtet. Ingen af dem har en kendt grav.

Flyvraget blev sprængt i 1990 i forbindelse med bygningen af Storbæltsbroen.

 

Læs mere på http://www.flensted.eu.com/194256.shtml

Se også http://www.airmen.dk/p109m.htm

 

Kilder: Søren Flensteds website.